وبلاگ جالب های نجوم و علم a blog4 interests

وبلاگ جالب های نجوم و علم a blog4 interests

Здравствуйте
اگر مطلبی اشتباه شده یا شما نظر متفاوتی دارین حتما بگین.
اگر مطلب خاصی میخواین یا جالبه برای اشتراک بازم حتما بگین.
M.A.R.Z
galaxy skyscraper

aylinmahsa@ gmail.com

آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸

دوشنبه, ۴ دی ۱۳۹۶، ۰۶:۲۵ ب.ظ | | ۱ نظر

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه قرار است جالب شود. ادیداس رسما از توپی رونمایی کرد که یک میکروچیپ دارد. این توپ را با نام تا استار۱۸ معرفی کرده است.توپ جدید کمپانی دارای یک میکروچیپ است که البته با در نظر گرفتن جرم و چگال توپ جای گذاری شده تا به ظاهر تفاوتی ایجاد نشود. این میکروچیپ میتواند سرعت حرکت توپ و کار هایی مثل بررسی مسیر حرکت توپ در هوا را انجام دهد و تحلیل کند. ساختار جدید پنل های توپ در کنار تعبیه‌ی یک میکرو چیپNFC  در ان فوتبال را وارد مرحله جدیدی از فناوری میکند. و احتمالا باز هم پای کمپانی هایی مثل گوگل و مایکروسافت بعد ها به میان اید.

جا داره ی حرفم از مدیر شرکت خودرو سازی بنز بیارم که افسوس می خورد و میگفت در اینده ای نه چندان دور دیگر حتی عرصه خودرو ها هم به دست غول های فناوری رایانه میفته. مثلا منظورش گوگل بود که به طور حرفه ای روی ماشین های برقی و بدون سرنشین کار میکنه.

البته واسه ما این فراین خیلی طول میکشه...

موبایلی که کلا اندازه کارت اعتباری

شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶، ۰۷:۴۸ ب.ظ | | ۰ نظر

ژاپن است دیگر...

یک کمپانی ژاپنی جدیدا از یک محصول متفاوت در بین موبایل ها رو نمایی کرده است. Niche Phone- s یک نوع موبایل اندرویدی است در ابعاد کارت بانکی خودمان. این اسمارت فون به  پردازنده مد یا تک  مجهز شده، باتری ۵۵۰ میلی امپر ساعتی دارد. قطر ان ۶.۵ میلی متر است و وزنش حدود ۳۸ گرم. این موبایل اندروید ۴.۲ اجرا میکند و بلوتوث و LTE و خدمات 3G و تترینگ هم پشتیبانی میکند. و جالب تر  قابل حمل بودنش در کیف پول است.

رایانه مایع

شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶، ۰۷:۳۳ ب.ظ | | ۴ نظر

احتمالا موضوع جالبی باشه: کامپیوتر مایع

ادم یاد فیلما میفته.

با استفاده از الیاژ فلزی ایندیوم و گالیوم تونستن یک نوع ترانزیستور مایع بسازن. این ترانزیستور مایع در واقع یک سوئیچ خیلی پیچیده است. و از الیاژ مایع فلزات غیر سمی درست میشن. کاربرد اونها در ترکیبات لاستیکیه و میشه مدار های انعطاف پذیری از این ترانزیستور ها تولید کرد. اساس ساخت این نوع ترانزیستور پدیده ای به نام ناپایداری مویرگی است.‌..

قدیمی ترین کهکشان مارپیچی جهان تا به الان کشف شد.

به کمک جاذبه ای که در نور و طیف سنجی خمیدگی ایجاد کرده بود کهکشانA1689B11 رو کشف کردن. احتمال میدن این کهکشان ۲.۶ میلیارد سال بعد از بیگ بنگ درست شده. با در نظر گرفتن اینکه عمر جهان رو حدود ۱۴ میلیارد سال در نظر میگیرن، عدد بزرگ و جدا کهن ساله. فعلا نفهمیدن که بازو های مارپیچ دائمی هست یا موقتی یا اینکه بازو ها در چه شرایطی ایجاد شدن. ولی کشف این کهکشان میتونه در مورد کهکشان های مارپیچی، دلیل ایجادشون و نحوه تشکیلشون  به دانشمندان کمک کند.

مقایسه دما

جمعه, ۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸ ق.ظ | | ۲ نظر

شاید برای شما هم سوال باشه

چرا با اینکه ناهید نسبت به عطارد از خورشید دورتره، دماش بیشتره تا حدی که خیلیم بازتاب داره و میدرخشه؟؟

خوب اینجا باید به تاثیر اتمسفر توجه کرد. جو  ناهید و تیر با هم فرق دارن و جو ناهید خیلی غلیظتر از مال عطارده که باعث میشه گرما رو نگه داره و دماش به طور متوسط ۵۰۰ درجه بشه. در حال که تیر تقریبا اتمسفر خاصی نداره

۱۰۰۱ حقیقت درباره فضا

جمعه, ۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱ ق.ظ | | ۰ نظر

یک جمله خیلی خوب و تا حدی فلسفی توی کتاب ۱۰۰۱ حقیقت در باره فضا بود: باور کنیم فضا هنوز خالیست...

کتاب خوب برای مطالعه نجوم

جمعه, ۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷ ق.ظ | | ۰ نظر

امیدوارم کتاب های تاریخچه زمان و جهان در پوست گردو رو خونده باشید. این کتاب ها از ابتدا شروع کردن به تحلیل قوانین هستی و در حین حال که روان به نظر میرسن خیلی پیچیدن. البته حوصله زیادی هم میخوان ولی این کتاب استیفن هاوکینگ واقعا جالبه.

البته که پایان کتاب جهان در پوست گردو کمی با اولش تناقض داره. که اینم اگر نظر شخصی ایشون نبود و با استنباط ریاضی بود مطمئنا دچارش نمیشدن.

limitations of space

جمعه, ۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱ ق.ظ | | ۰ نظر

If we consider sun as a white cell then milky way would be the size of  north america

ماده تاریک

جمعه, ۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۱۸ ق.ظ | | ۰ نظر

ماده تاریک، همون ماده ای که ۹۶ درصد هستی رو فرا گرفته، در حال حاضر خوشبختانه چگالی خیلی پایینی داره که از چگالی گاز و غبار بین ستاره هم کمتره. این دلیل وجود ماست. اگر چگالی ماده تاریک بیشتر بشه به تریج میتونه ما و منظومه ها رو از بین ببره

this  is how dark matter works!!!

طول روز