وبلاگ جالب های نجوم و علم a blog4 interests

وبلاگ جالب های نجوم و علم a blog4 interests

Здравствуйте
اگر مطلبی اشتباه شده یا شما نظر متفاوتی دارین حتما بگین.
اگر مطلب خاصی میخواین یا جالبه برای اشتراک بازم حتما بگین.
M.A.R.Z
galaxy skyscraper

aylinmahsa@ gmail.com

آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

ماموریت های فضایی

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ب.ظ | | ۱ نظر

.

تلسکوپ

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ب.ظ | | ۰ نظر

به نظر شما پر کار ترین و مفید ترین تلسکوپ تا حالا کدوم بوده؟

من میگم هابل .

هابل تلسکوپیه که سال 1990 توسط شاتل discoveryبه فضا فرستاده شد و کار مشترک ناسا و سازمان فضایی اروپا است با اینکه اولین تلسکوپ نیست ولی بهترینه.

اسم هابل رو از ادوین هابل گرفتن و این تلسکوپ قرار بوده سال 1970 پرتاب شه .

حالا با اینا کاری نداریم

دلیل شهرت هابل قابلیت تعمیرشه . یعنی فضانورد ها توی فضا اشکلات نقصی رو برطرف میکنن و تا حالا هم چهار بار این کارو انجام دادن .یعنی این تلسکوپ 46 ساله که توی فضاس و احتمالا تا حالا همه چیزشو عوض کرده باشن .

اولین مشکل هابل ایینه ش بوده که درست نصب نشده بوده و تا حد زیادی از کاراییش کم کرده بود که احتمالا اینم تا حالا حل شده باشه. اکثر چیز هایی که در مورد پلوتو میدونیم از هابله که اینم به خاطر نزدیکی مدار گردشش به این کوتوله ست.

حالا شما چی میگین؟

گرم شدن زمین چه ربطی به ما دارد

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ب.ظ | | ۰ نظر

شاید افراد بی تفاوتی باشن که گرمی زمین رو بی ربط ترین چیز نسبت به خودشون میدونن امامرتبط ترین چیزی که به تک تک ادما و کارای اونا بستگی داره همینه که زندگی بقیه رو هم تحت تاثیر میزاره. از علل این اتفاق که بیشتر انسانی هست الودگی ها و تولید انرژی های اضافی و مضر هست تنها الاینده ها و انرژی سوخت ماشین ها و کارخانه ها کافیه اما جدیدا الودگی صوتی و نوری هم تاثیر میزاره و الودگی هوا و ذوب یخ ها و بعد بالا اومدن اب دریاها و غرق شدن جزیره ها . اما مهم ترین ربط این به نجوم اینه:

چطور میشه که چشم همون چشمه ، تلسکوپ همون تلسکوپه و زمان هم زمان همیشه ولی ستاره ها کمتر شدن؟ در واقع هیچی تغییر نکرده و ستاره ها هم همونن اسمون زمینه که عوض شده. وقتی هوا الوده بشه چهنوری و چه به خاطر دود و گرد و غبار دید تا این حد کم میشه.الودگی نوری چیه؟نوری که وسایل ثانویه(دست ساز )انسان ها ایجاد میکنن باعث روشن تر شدن هوای تسره ی شب میشه و کار تشخیص ستاره ها رو هم سخت میکنه بهش میگن نوری که الودگی ایجاد میکنه.

برای کسی که چنین مطلبی خواسته بود.

گیاهان فضایی

دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ب.ظ | | ۲ نظر

پس از رسیدن خبر اضافه شدن همبرگر به منوی غذای فضانوردان،این بار خبر از اماده کردن گیاهان خاصی برای فضا میرسد.

همونطور که میدونید مریخ به خاطر شبیه بودن به زمین و داشتن اهن(زنگ زده)بهترین مکان منظومه ی شمسی پس از زمین برای زندگی انتخاب شده و در مرحله دوم سفر یکطرفه به بهرام هم روز به روز تعداد شرکت کننده ها بیشتر میشه که از ایران هم هستند و گفته میشه جوون ترین یک کودک ابتدایی و بزرگسال ترین یک فرد هشتاد و چند ساله است. اما بعد از این ها دانشمندا و گیاه شناس ها از طریق پیوند چند گیاه موفق به تولید و تکثیر گیاهی شدن که در نور کمتری مثل نور مریخ با روند سریع تری اکسیژن تولید میکنه اونا سعی دارن از این نوع گیاهان با انزیم های پیشرفته در خارج از جو زمین استفاده کنند.

کشف نهمین سیاره

شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ب.ظ | | ۱ نظر

کشف سیاره ای 10 برابر بزرگتر از زمین

دانشمندان میگویند شواهدی بدست اورده اند که حاکی از وجود نهمین سیاره ی منظومه ی شمسی است سیاره ای که ده تا بیست هزارسال زمینی طول میکشد تا یک دور خورشید بچرخد.

کشف این سیاره بعد از کشف سیاره ای بود که بیشترین شباهت را به زمین داشت.

دو اختر شناس دانشگاه کالیفرنیا که شواهد جدیدی برای اثبات ارائه داده اند فعلا نامش را سیاره س نه گذاشته اند و فاصله اش بیست برابر فاصله ی نپتون از خورشید است این سیاره بعد از نپتون که در دوره ی باستان کشف شد مطرح شد.پیش از ان پلوتو سیاره ی نهم حساب میشد که در سال 2006رد شد و یک کوتوله محسوب شد البته برای اولین بار در سال 1905نظریه ی وجود سیاره ی نهم مطرح شد.که این نشان دهنده ی محدودیت اطلاعات درمورد منظومه ی شمسی است.

کنستانتین باتیگن و مارک براون اطمینان دادند که سیاره ی نهم وجود دارد و این را از محاسبات ریاضی دنبال کردند و می خواهند وجود (نه) را در داخل کمربند کوییپر اثبات کنند.

منبع:www.nasa.gov

کشف نهمین سیاره منظومه شمسی

فروش صدا های فضایی توسط ناسا

جمعه, ۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹ ب.ظ | | ۱ نظر
کار جدیدی از ناسا:
این بار ناسا صدا هایی که از کهکشان ها رسیده را میفروشد.
ناسا مجموعه صدا هایی را که از خارج از جو زمین رکورد کرده تحت عنوان Symphonies of the Planetsرا روانه ی بازار کرده . گفته می شود در ضبط و تنظیم این اهنگ ها از هیچ ساز یا افکت خاصی استفاده نشده و تماما زمزمه ی سیارات کهکشان راه شیری است.
 البته که ما از صحت کارای سرمایه دارا خبر نداریم.

Space x

جمعه, ۲ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۴۰ ب.ظ | | ۱ نظر

space xیک شرکت فضایی بزرگ است که به تازگی :

میخواهد موشک ها و شاتل ها را سالم برگرداند.

شاتل هایی که به فضا فرستاده می شدند معمولا بعد از جدایی از ماهواره ها در اسمان فضا منفجر می شدند اما Space xمی خواهد سفر یکرفه ی انها را با برگشت همراه کند که به این منظور سکو های فرودی برای انها درست کرده که یکی از انها در دریا بود و موشک با موفقیت به زمین رسید اما هنگام فرود به خاطر اندکی بی تعادلی سقوط کرد.این کار باعث جلوگیری از هدر رفتن هزینه های بسیاری می شود و قابلیت ارتقا و کنترل انها را میدهد. ماهواره